|
2010-12-17 20:42:10, péntek
|
|
|
|
|
|
HORTHY-korszakról pozitívan 2.
Oktatás, szakmai képzés és tömeggyártás
Találkoztam a tanári pályán mindenféle generációhoz tartozó emberrel, de valahogy, a műhelyben dolgozó villanyszerelőnek, meg a targonca kezelőnek és a gépkocsi-vezetőknek a
lelkivilága sokkal emberibb volt bármelyiknél!!! Hova tűnt a lelkük a fényes szelek értelmiségiének? Ott van az egyik Erdélyből áttelepült magyar szakos tanárnő ismerősöm, aki föl volt háborodva azon, hogy a lányom miért készít annyi szemléltetést az óráihoz? Miért készít szép kis rajzos munkalapokat olyan találós kérdéshez hasonló illusztrációkkal... és ezt miért fénymásolgatja a saját költségén minden számon-kérő óra előtt, vagy éppen arra? Azt mondta a papné, hogy ott a tábla, a kréta és slussz! Vannak tankönyvek, füzetek, és dolgozzanak abban. Egyébként, azt tapasztaltam a gyerekeim tanárainál, hogy nem adták le a kötelező tananyagot sem és főleg nem haladtak a tankönyv szerint. Információs blokkokat oktattak, ha oktattak, amit nem lehetett fölfűzni egy logikai láncra. Az 1970-es években - Pozsgay idejében - bevezetett feladatlapokkal történő számonkéréskor a feladatlapok sem kapcsolódtak a tankönyvhöz és bizony nekem is sokszor órákig tartó fejtörést okozott 1-1 kérdésre adandó helyes válasz megfogalmazása, vagy kiválasztása az A. B. C. válaszok közül. Azt meg egyenesen tisztességtelennek tartottam, hogy büntetésként írattak számonkérő dolgozatot és olyan tananyagból, amit még nem vettek, vagy egyenesen kihagytak... És ez bevett szokás volt azokban az iskolákban is, ahol taníthattam... Ilyen "tanár" volt a mostani pesterzsébeti polgármester is.
A szakoktatással kapcsolatban is nagyon igaz az, hogy nem engedik a tanoncokat kísérletezni. Nehogy elrontsa a munkadarabot és akkor hogyan és kinek a költségén pótolják az újabb munkadarabhoz szükséges anyagot? Van, ahol csak takaríthatnak a 3 tanulóévük alatt, meg kifutóskodhatnak. Amikor meg el kell helyezkjedniük a szakmában szt sem tudják hogyan is kezdjenek hozzá egy feladat elvégzéséhez... Nekem sem adtak a tanműhelyben ruhaanyagot a házi feladatok elkészítéséhez. Szerencsére, anya is varrt otthon és mindig volt valami, amiből ki lehetett szabni az adott modell 2/3-os méretarányosan kicsinyített változatát. A gond csak akkor volt amikor el kellett készíteni ugyanazt első- második- harmadik próbára, vagy pluszba teljesen készre. Még most is megvannak ezek a kis méretű szoknyák, blúzok, kosztümök. Annak a lánynak volt nagyon nehéz, aki első generációs varrónő volt a családjában és nem volt hozzá semmiféle otthoni támogatottsága.
Szerintem, nincs csodálatosabb, mint amikor apáról fiúra, vagy anyáról leányra szállnak ezek a tradicionális foglalkozások! Az indiai kézművesek is azért készítenek olyan könnyedén oly csodás tárgyakat, mert már szinte átörökítik a génjeikkel - a több generáción keresztül fölhalmozott - tudást. Már, szinte ,,benne van" születésükkor a kezükben, a fejükben a munkadarab megmunkálásának a módja. Rááll szinte magától...
Nálunk, sajnos azt a kis iparosodó középosztályt is szétverték 1945 után, amelyik a Horthy korszakban már arra volt hivatott, hogy kialakuljon egy erős középosztály ezekből a mesterekből és gazdálkodókból. Klébersberg Kunó csodálatosan kidolgozta és megvalósította azt az oktatási programját, amelyik nem engedte elkallódni a szegény, de tehetséges-értelmes gyerekeket.
Az akkori félfeudális viszonyokon úgy lehetett változtatni egyetlen generációváltással, hogy a földműves gazdákat arra biztatták, hogy taníttassák a gyerekeiket! Büszkeség volt a tanyasi gyerekeket a városba küldeni szakmát tanulni!!! A városi rokonság meg mozgósítva volt ezeknek a gyerekeknek a befogadására a tanonckodás idejére.
Ravasz László így ír erről: "Isten teremtette az egyéniséget...azért, hogy a közösségnek szolgáljon; a közösséget azért, hogy az egyéniséget hordozza, táplálja és kivirágoztassa."
Meg kellene tanulni újra hordozni-tudni a közösségeknek az ő tehetségeit, hogy azután, a tanultakat az őt HORDOZÓ közösség számára hasznosíthassa...
Ravasz László is annak a Horthy korszaknak volt református teológusa, aki a papi hivatásban a legfontosabbnak tartotta a közösségek pasztorálását, vagyis: lelki gondozását.
A mai napig gyűlölettől eltorzult arccal tiltakoznak minden ellen - azon tanerők, akik a Horthy korszakról csakis kizárólag rosszat, el- és megvetendőt tanultak és tanítanak... Oly mélyrehatóan beleivódott nemzedékek sorába a Horthy Miklós kormányzóról és az ő kormányzása idejéről kialakított negatív rossz, hogy még nem is tudom hány évtizednek kell eltelnie ahhoz, hogy ez megváltozzon és az összes pozitívumát annak a korszaknak követendő példaként felmutassuk???
Nem azt mondom, hogy kizárólag az legyen a minta, de a nemzetközi oktatással kapcsolatos ismereteinket sem árt bizony mérlegelni, hogy mi az, amit érdemes lenne átvenni...
Ezen a téren is azt vallom, hogy gondolkodjunk globálisan és cselekedjünk lokálisan.
Ez, egyébként az élet minden területére érvényes kellene, hogy legyen.
Ezért sem tudok miről beszélni azokkal, akik úgy beszélnek a globalizmusról, mint valami bűnszervezetnek az eszményeiről. Tudomásul kellene végre venniük az idősebb nemzedékhez tartozó nemzeti érzületűeknek is, hogy a Föld nevű bolygó minden egyes lakója felelős ennek a bolygónak az állapotáért. Véget kéne vetni a profitot hajszoló gazdálkodásnak, mert az csak a fogyasztás kultuszának erősítésével tartható fenn, mert egy idő után elfogy a fizetőképes kereslet a tömeggyártással előállított sok felesleges termékre.
Raktárra termeltünk 1990 előtt is, meg már Rákosi idején is, de mégis a teljesítmény határa a csillagos ég volt - Rákosi szerint leginkább..
Nem lehet esztelenül ezt tovább folytatni, mert ... ezekből a termékekből egy idő után szeméthegyek lesznek és az senkinek nem lesz jó, ha a fölhalmozott szemét egy hatalmas szemétdombbá változtatja ezt a csodálatos földi világot!
Bp. 2010. dec. 12.
Bóna Mária Ilona
|
|
|
0 komment
, kategória: Általános |
|
Címkék: kifutóskodhatnak, illusztrációkkal, megmunkálásának, feladatlapokkal, értelmiségiének, legfontosabbnak, tömeggyártással, bűnszervezetnek, szakoktatással, gazdálkodásnak, méretarányosan, helyezkjedniük, elkészítéséhez, támogatottsága, megvalósította, kivirágoztassa, számonkéréskor, megfogalmazása, fénymásolgatja, gazdálkodókból, globalizmusról, hasznosíthassa, munkadarabhoz, pesterzsébeti, szemléltetést, születésükkor, ismereteinket, gondolkodjunk, érzületűeknek, pasztorálását, közösségeknek, csodálatosabb, foglalkozások, középosztályt, takaríthatnak, tradicionális, tanári pályán, műhelyben dolgozó, targonca kezelőnek, fényes szelek, egyik Erdélyből, lányom miért, saját költségén, gyerekeim tanárainál, kötelező tananyagot, tankönyv szerint, logikai láncra, 1970-es években, mostani pesterzsébeti, szakoktatással kapcsolatban, tanoncokat kísérletezni, költségén pótolják, Klébersberg Kunó, Ravasz László, Horthy Miklós, Bóna Mária Ilona,
|
|
|
|
tanári pályán, műhelyben dolgozó, targonca kezelőnek, fényes szelek, egyik Erdélyből, lányom miért, saját költségén, gyerekeim tanárainál, kötelező tananyagot, tankönyv szerint, logikai láncra, 1970-es években, mostani pesterzsébeti, szakoktatással kapcsolatban, tanoncokat kísérletezni, költségén pótolják, újabb munkadarabhoz, tanműhelyben ruhaanyagot, házi feladatok, adott modell, gond csak, lánynak volt, tradicionális foglalkozások, indiai kézművesek, több generáción, munkadarab megmunkálásának, erős középosztály, oktatási programját, akkori félfeudális, földműves gazdákat, tanyasi gyerekeket, városba küldeni, városi rokonság, tanonckodás idejére, közösségnek szolgáljon, közösséget azért, egyéniséget hordozza, papi hivatásban, legfontosabbnak tartotta, közösségek pasztorálását, összes pozitívumát, korszaknak követendő, nemzetközi oktatással, élet minden, idősebb nemzedékhez, profitot hajszoló, fogyasztás kultuszának, fizetőképes kereslet, tömeggyártással előállított, teljesítmény határa, fölhalmozott szemét, hatalmas szemétdombbá, csodálatos földi, kifutóskodhatnak, illusztrációkkal, megmunkálásának, feladatlapokkal, értelmiségiének, legfontosabbnak, tömeggyártással, bűnszervezetnek, szakoktatással, gazdálkodásnak, méretarányosan, helyezkjedniük, elkészítéséhez, támogatottsága, megvalósította, kivirágoztassa, számonkéréskor, megfogalmazása, fénymásolgatja, gazdálkodókból, globalizmusról, hasznosíthassa, munkadarabhoz, pesterzsébeti, szemléltetést, születésükkor, ismereteinket, gondolkodjunk, érzületűeknek, pasztorálását, közösségeknek, csodálatosabb, foglalkozások, középosztályt, takaríthatnak, tradicionális, megváltozzon, csodálatosan, kicsinyített, elvégzéséhez, fölhalmozott, cselekedjünk, feladatlapok, munkalapokat, középosztály, tapasztaltam, szemétdombbá, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | Hét | Ked | Sze | Csü | Pén | Szo | Vas | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |
29 | 30 | |
| |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
0 db bejegyzés |
e év: |
0 db bejegyzés |
Összes: |
7719 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 1484
- e Hét: 6992
- e Hónap: 15596
- e Év: 51537
|
|
|